fredag 15 januari 2010

Vårt hus


Det här är vårt hus. Min son och jag gjorde det när han gick på mellanstadiet. Nu är han lite över tjugo. Jag hittade det i ett skåp och tyckte att det fortfarande är fint. Det är i alla fall ett roligt minne och huset ser väl i stort sett ut likadant som då. Åtminstone utifrån.


Stommen är gjord av mjölkkartonger som vi sedan klädde med gipsbindor. Det var lite pilligt att få med alla detaljer som balkongräcket och stolparna. Svårast att fästa, kommer jag ihåg, var skorstenen. När gipset torkat, målade vi huset i de rätta färgerna med vanlig täckande vattenfärg. Till sist sprayade vi det med klarlack. Man kan göra mycket roligt med gipsbindor, som man förstås hittar på Apoteket.


Så här ser huset ut i vinterskrud. Som ni ser är balkongräcket borta. Det var murket och måste ersättas.

Idag tas första spadtaget för ett nytt hus. Efter 20 års prat är det äntligen dags för handling. Nu ska Vandalorum byggas i Värnamo. Jag gillar idén med ett konstmuseum och designskola. Sen kan man ha synpunkter på mycket. Jag hoppas att det kan bli ett lyft för kreativiteten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar