fredag 19 mars 2010

Virkade skålar - reviderad beskrivning

Större virkade skålar
Nu har jag gjort fler skålar av gamla virkade dukar. Den här gången använde jag lite större dukar som jag draperade på mina rostfria bunkar. Dessutom har jag experimenterat lite med min metod.

Först blandade jag lika delar trälim och vatten i en skål. Sedan doppade jag duken i blandningen så att den blev indränkt i limblandningen innan jag formade den över skålen. Därefter förstärkte jag den genom att föra på mer trälim med hjälp av en fuktig kökssvamp. Denna gången outspätt lim.

Ny skål på tork
Två större skålar

Resulatet blev mycket bättre. Det blev inte så mycket limrester som man måste ta bort i kanterna. Först tänkte jag att de stora skålarna inte skulle bli så stadiga, men det blev bättre än jag trodde. Man kan förstås inte ha för tunga saker i dem. Egentligen är de vackrast som de är, utan innehåll, bara som prydnad.

Nu funderar jag på om man skulle kunna göra en lampskärm av en duk. Kanske blir nästa projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar