onsdag 28 april 2010

Bullar, kärleksmums och morotskaka

Två sorters bullar och en kärleksmums
Ett riktigt kakfat måste ju innehålla bullar. Hos oss går bullarna åt så fort man bakat dem. De stannar aldrig länge i frysen. Vi brukar hjälpas åt med bakningen. Oftast är det jag som sätter till degen och min man som bakar ut dem. Jag gillar att variera fyllningen men han gör mest kanelsnäckor. Som regel bakar jag utan recept "på gehör" och erfarenhet, men här kommer "recepten" på mina virkade bullar.

Kanelsnäckan gjorde jag efter en beskrivning hos Fröken Elsa. Den är virkad i dubbelt garn med små vita pärlor som pärlsocker. Vaniljbullen hittade jag på själv. Samma med kärleksmumsen eller gokakan, som min syster alltid kallade den, när vi var små och mamma bakade en långpanna.

Ingas bullar
  • Lägg upp 90 lm med enkelt garn
  • Virka 6-7 varv fram och tillbaka med fm
  • Byt färg till fyllningen och virka fm men sluta efter två tredjedelar av varvet
  • Vik remsan dubbel på längden och snurra ihop den så att änden med fyllning kommer längst in
  • Sy stygn lite kors och tvärs genom bullen så att den håller ihop
  • Brodera på små vita pärlor med hjälp av brun sytråd
Kärleksmums
  • Börja med bottenplattan genom att lägga upp 9 lm (11 lm för mellanversionen och 13 lm för en stor version)
  • Virka 8 fm med början i den andra lm från nålen
  • Virka fram och tillbaka tills plattan blir lagom stor
  • Virka sidan genom att plocka upp en fm i varje varv längs kanten, fortsätt att virka fm längs uppläggningsvarvet och den andra kanten, avsluta med 8 fm i bara de bakre maskbågarna på det sista varvet i bottenplattan, fäst med sm i hörnet
  • Fortsätt sedan att virka fm rakt upp tills kakan är lagom hög, ca 4-6 varv
  • Glasyren virkas i samma färg eller om man vill så byter man till en annan färg, virka 8 fm fram och tillbaka, på det första varvet bara i de bakre maskbågarna, tills toppen är lika stor som bottnen
  • Sy ihop toppen med sidorna men fyll kakan med stoppning innan den sista sidan sys igen, för att få en platt botten klippte jag till en kartongbit och lade den i botten på kakan innan jag stoppade i fyllningen
  • Sy kokosströsslet med vitt garn
Morotskaka
På samma sätt som kärleksmumsen kan man virka morotskakor. Gör botten och sidor i orange garn. Byt till vitt eller ljust garn och virka glasyren. Om man vill att glasyren ska gå ner på sidorna, virkar man sista varvet av sidorna i ljust garn. Jag ville ha glasyren lite ojämn. Därför virkade omväxlande fm och stolpar på toppen. Varvet blir då så här: 1 lm, 2 fm, 2 st, 2 fm, 2 st, vänd. Upprepa varvet tills glasyrtoppen är lagom stor. Då hamnar fm över st och tvärtom och det ger ett lite ojämnt mönster.

Morotskakor i olika varianter
Det här var några beskrivningar på mina bakverk. Fler kommer efter hand som jag hinner. Nästa gång kanske det blir en beskrivning på cupcakes liknande morotscupcaken till vänster längst bak på bilden. Lycka till, alla "bagare"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar