söndag 27 november 2011

Hyacintpyssel

Varje år brukar jag köpa några hyacinter till advent. De doftar gott och är ganska billiga. Men jag tycker det är fult och tråkigt när jorden och rötterna syns. Förra året svepte jag in mina hyacinter i mossa. Det blev väldigt lyckat. Så vi upprepar väl succén. Mossan håller jord och rötter på plats. Den suger åt sig vatten så att löken hålls lagom fuktig. Dekorativt blir det också.
 Jag passade på att gå ut med hunden när regnet och stormen Berit tog en liten paus. Några stenar fick dela med sig av sin mossa. Jag hittade några fina sjok. Hyacinterna fick komma fram ur sina plastkrukor och placerades mitt på baksidan av en bit mossa. Sedan behövde jag lite myrtentråd eller plastad tunn ståltråd. Jag tog en svart variant. Enklast är att lägga tråden ett varv runt löken och fästa tråden några varv runt sig själv. Därefter lindade jag tråden några varv så att mossan hölls på plats. Jag knipsade av tråden och fäste ihop den med den andra änden. Ändarna stoppade jag in i mossan och gömde dem där.
 Mosskloten kan sedan placeras i olika glasskålar och vaser. Det är fint när man kan se kloten genom glaset. Den blå hyacinten fick lagom plats i en enkel glasskål. Den har min man blåst när vi besökte ett av Smålands glasbruk. Ett litet rep av kardad ull och en pärlnål fick fullborda arrangemanget.
 Den rosa hyacinten fick en bädd av glaskross som liknar snö eller is. Den står i en lite större rund glasskål med raka väggar.
En lite högre fyrkantig vas blev hem åt den vita hyacinten. Jag bottnade med ett lager bruna småstenar som ser ut som en jordbädd. Några små dekorationsäpplen gjorde löken sällskap. En högre vas är bra för den fungerar även som blomstöd när stjälken växer.

Nu kan vi njuta av de vackra blommorna och den underbara doften. Det är bara att vattna lite försiktigt på mossan ibland så att den hålls fuktig. Glad advent på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar