lördag 19 november 2011

Lördagspyssel

Ny dörrkrans
Den här gråa dagen blev jag inspirerad att pynta lite utanför dörren. Jag snodde ihop några kransar av humle tidigare när jag röjde lite i trädgården. Nu fick en av dem flytta till ytterdörren och bli dekorerad med organzaband och ett hjärta med blad av grå metall. Hjärtat har hängt på dörren tidigare. Jag kommer väl att byta ut banden mot röda dito längre fram.
Pynt i hörnet
På trädäcket utanför har jag samlat endel fat och krukor som jag gjutit i betong. De har fått ett täcke av mossa och dekorerats med stenar, en gammal krans med tygblommor och andra dekorationer. Det blev en trevlig hörna som kan lysas upp av ljuslyktorna i mörkret.
Ljusens tid är här
Jag tjuvstartade med en liten ljusslinga i en trådkorg där jag samlat kvistar från olika buskar i trädgården. Den lyste så glatt och piggade verkligen upp i allt det gråa. Ängeln fick stå kvar bredvid. Jag älskar änglar och mina står framme året om inte bara till jul.
Japansk pappersstjärna
Igår visade en kollega mig hur man kan vika en japansk pappersblomma. Hon hade hittat beskrivningen i en jultidning. Det var inte så svårt. Så när jag kom hem, letade jag reda på mina origamipapper och satte igång att vika. Det blev en stjärna i röda nyanser som fick en "krage" till blomman. Det var inte svårt att vika, men det var svårare att få hålet i mitten riktigt runt. Den första blev inte helt perfekt. Jag prövade också att dela pappren i fyra mindre kvadrater. Det gick bra att vika små stjärnor också. Det får nog bli ett antal stjärnor som jag kan hänga upp i något fönster.
Blå stjärnor på gång

1 kommentar:

  1. Tack Inga!
    Ska använda mina origamipapper också. ;)

    http://kreativitetsbloggen. blogspot.com

    SvaraRadera