tisdag 27 december 2011

#44 Stickad halstub

Stickad halstub
 Under julhelgen har jag mest latat mig eller umgåtts med familj och släktingar. Men lite tid fanns ju också till att koppla av med en stickning. För ett tag sedan stickade jag en mössa i det japanska ullgarnet från Noro som jag köpte hos Astrid i garnshopen i Jönköping. Nu var det dags att sticka en halstub i samma garn. Först hade jag tänkt göra en sjal, men jag ångrade mig.

Halstuben stickade jag efter eget huvud. Jag lade upp ett antal maskor som jag trodde skulle bli lagom för tubens bredd. Sedan stickade slätstickning men växlade rätsida och avigsida var femte varv. Då blev tuben lite ribbad. Så höll jag på tills längden blev lagom. När jag maskade av gjorde jag det efter en rätsida eftersom jag tänkte vrida tuben ett halvt varv när jag sydde ihop den. På så sätt stämde mönstret och jag fick en möbiussjal av den. Den satt väldigt bra på om man virade den två varv runt halsen. Jag tror jag ska pressa till den lite innan jag använder den.
Dags att ta fram vindan igen
Idag plockade jag fram garnvindan igen för att nysta upp härvorna som jag köpte vid andra besöken hos Astrid. Det ska bli en uppifrånochnerkofta av dem är det tänkt. Men jag får börja med att provsticka en lapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar