söndag 29 januari 2012

#1 Liftaren

  Min lilla sjal Liftaren är äntligen klar att använda. Den var rolig att sticka. Mönstret gjorde jag själv efterhand som jag stickade, men inspirationen kom från Hitchhiker. Namnet kommer från de 42 uddarna längs ena kanten.
Garnet i en härlig turkosblå nyans kommer från Tant Kofta. Jag stickade med två trådar på stickor nr 3. Modellen är trekantig med två långa sidor och en kort. Jag lade upp i spetsen och ökade tills bredden var lagom. Avmaskningskanten utgör den korta sidan.
Så här gjorde jag:

  • Jag lade upp 10 m och stickade hela tiden i rätstickning. 
  • På andra varvet ökade jag en maska i början av varvet genom att först sticka en maska i främre maskbågen och sedan en i den bakre. Detta upprepade jag vartannat varv.
  • På vart tionde varv miskade jag i andra kanten genom att avmaska 4 m i början. På så sätt bildas uddarna. 
  • Om man fortsätter så hela vägen tyckte jag att kortsidan skulle bli för kort. Därför ökade även på uddsidan. Detta började jag med efter 14 uddar. Mitt på den 15:e udden ökade jag i början av varvet på samma sätt som på den andra sidan.
  • Efter 28 uddar valde jag att öka ytterligare en maska på uddsidan. Jag ökade på 3:e och 7:e varvet. 
  • När 42 uddar var klara avmaskade jag alla maskor och fäste trådarna. 

3 kommentarer:

  1. Jätte läcker sjal i fint garn! Duktig du är! :)

    SvaraRadera
  2. JÄTTEFIN SJAL! TACK FÖR ATT DU HAR LAGT UT MÖNSTRET PÅ DEN!DEN SKA JAG GÖRA!!

    SvaraRadera
  3. JÄTTEFIN SJAL! TACK FÖR ATT DU HAR LAGT UT MÖNSTRET PÅ DEN!DEN SKA JAG GÖRA!!

    SvaraRadera