onsdag 25 juli 2012

UFO- arbete

Garnkorgen på grönbete
Igår tog jag äntligen tag i ett gammalt UFO. jag började på det förra våren och hade nog hoppats bli klar med det under förra sommaren, men så blev det inte. Det kom annat emellan bland annat en bruten arm.

Projektet går ut på att sticka in en pinnstol, som jag har vid mitt skrivbord. Det blir ganska många små delar för jag stickar en bit för varje pinne. Alla delarna till ryggstödet och sitsen var klara, men alla var inte monterade. Nu har jag börjat sy fast dem och äntligen anar man resultatet.

Samtidigt har jag börjat sticka på resterande delar. Det ska bli en dyna på sitsen. den stickar jag på rundsticka. Sen har jag underredet kvar.

Garnet som jag använder är tvåtrådigt ullgarn, det mesta växtfärgat från mitt förråd. Några blå, lila och gröna nystan är väl inte växtfärgade, men de andra är det. En del har jag gjort på 70-talet nån gång. De andra har min svärmor färgat. Efter svärmors död fick jag flera kassar med garn av svärfar. En del har jag fortfarande inte nystat upp än.

Det har gått hyfsat bra att sticka, bara lite värk i armen efter en stund. Jag har inte stickat så länge varje gång.  Förhoppningsvis kan stolen bli klar den här sommaren i alla fall. Då får det väl bli en liten bild här.

3 kommentarer:

  1. låter jättekul, jag har också massor med växtfärgat garn, jag har virkat till alla mina vattenledningsrör i källaren där jag har min butik.Hälsar Vävarfinken Mia

    SvaraRadera
  2. Nu blir ju jag såå nyfiken på din stol så jag hoppas du kommer med bilder när den är färdig..

    Kram Maidi

    SvaraRadera