fredag 18 december 2009

Julkort med granar


Varje år gör jag mina egna julkort. Jag är alltid ute i sista minuten och ibland kommer de inte fram i tid. Men jag tror mina vänner blir lika glada för dem som kommer i mellandagarna. Det är ju tanken som räknas, påstås det.

Förra året var motivet granar. På framsidan av det vikta kortet hade jag klistrat tre vikta papper i olika storlekar. Tillsammans bildade de en gran. Pappren klippte jag ur lite kraftigare presentpapper i svart eller vitt med lite reliefmönster och lite silverglitter. Själva korten skar jag till i kartong i några olika färger som svart, mörkblått och rött. Jag har inte några av den modellen kvar, men jag har också gjort några tillsammans med mina elever. Då använde vi vanligt färgat kopieringspapper i olika gröna färger. jag har också provat att göra granarna av annat presentpapper och av japanska origamiark.

Så här gjorde jag:

Bild 1: Jag klippte till tre kvadrater av valfritt papper i olika storlekar. Till mina granar använde jag mig av kvadrater med sidorna 6 cm, 8 cm och 10 cm.






Bild 2: Jag vek
kvadraterna på diagonalen på båda hållen så att det bildades veck. Om pappret har en framsida och en baksida, vik diagonalt så att framsidan blir utåt. (Se figuren längst ner till höger på bild 2)


Sedan vek jag hörn mot hörn så att det bildades en rektangel. Nu ska framsidan vara inåt. (Se figuren längst ner till vänster på bild 2)

Därefter vek jag ihop pappret till en triangel genom att föra ihop hörnen parvis och samtidigt peta in mitten på sidan mellan dem. (Se figurerna överst på bild 2 och bild 3)

Bild 3: Om man gjort rätt finns nu två spetsar i varje sida. Den översta spetsen vek jag in mot mitten (Se figuren underst på bild 3)








Bild 4: Till sist klistrade jag de tre delarna på kartongkortets framsida. Jag började med att klistra den minsta delen längst upp. Mellandelen placeras med spetsen lite inuti den minsta delen. På samma sätt limmas den största delen inuti den mellersta. Man kan dekorera granen med en stjärna i toppen och glitterlim eller dekaler.






Det är fritt att använda mönstret, men om någon vill lägga ut bilder på sina kort med granar vill jag att ni länkar till den här sidan. Lycka till med vikningen av granarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar