lördag 19 december 2009

Tagbook som julkort


Årets julkort från mig är en liten "tagbook" med fyra "taggar" i form av tända ljus. När man öppnar kortet, möts man av en adventsljusstake, alltså fyra ljus på rad. På ljusen finns en julhälsning från var och en av oss fyra i familjen.

Så här gjorde jag:
Ljusen ritade jag i datorn. Först gjordde jag en stående rektangel. Sedan ritade jag lågan och veken fritt och färglade lågan gul. Jag infogade en bild och en textruta med en
julhälsning längst ner på ljuset. Sedan skrev jag ut ljusen på lite tjockare papper och klippte ut dem. Det gör inget om lågan blir lite konstig när man ritar i datorn. Det kan man justera när man klipper ut ljuset.

"Fodralet" tillverkade jag av tunn kartong i A4-format. Jag gjorde dem i mörkblått och rött. Fickorna där ljusen ska sitta fick jag genom att vika in en bit av arket på långsidan. Min ficka är ca 6 cm. Sedan vek jag arket på andra hållet på mitten så att fickorna hamnade på utsidan. Därefter vek jag tillbaka de båda halvorna mot mitten så att det bildades ett litet dragspel. Jag satte lite lim på de ytterkanten av de yttersta fickorna så att inte ljustaggarna ramlar ut.

Framsidan på korten dekorerade jag med "spetsar" och blommor, som jag hade i mina gömmor. Spetsmönstret hade klister på baksidan. Det var bara att klippa av lagom längd från rullen och trycka fast den. Blommorna satte jag ihop av vita och röda utstansade blomblad i två eller tre olika storlekar. Jag gjorde ett litet hål i tagbooken och satte fast blommorna med små röda eller vita "påsnitar". Blommorna placerades så att nitens ben på baksidan skulle hamna nere i fickan och inte synas.

Det fina mönstret bakom texten "God Jul" hittade jag hos Lovelydesign. Jag skrev först ut mönstret. Sedan lade jag tillbaka pappret i skrivaren och skrev ut texten på samma sida. Några av bårderna som jag använde hämtade jag hos Miss Cutiepie. Där finns många roliga saker att inspireras av och att ladda hem.

Jag gjorde en ganska enkel design på korten i år. Därför gick det fort att göra rätt så många. man kunde säkert ha lagt till lite mer avancerade detaljer, kanske bygga mer tredimensionellt. Jag skulle vilja lära mig att göra snygga skuggade kanter och att stämpla snyggt. I år blev det så här. Nästa år kommer korten att se helt annorlunda ut. men det är långt dit. Nu gläds vi åt alla roliga kort vi både skickar och får den här julen. God Jul!

2 kommentarer:

  1. Vilken fin idé! Alla era vänner kommer att bli väldigt glada.
    Jag har inte ens hunnit med korten ännu.
    Det får bli idag och sedan med vanliga frimärken på. Då bör alla få hälsningarna innan julafton.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina julkort! Ska lägga de vikta granarna på minnet, de borde passa bra att göra med elever. Visst är det kul med amigurumi! Ska prova fiskarna som du har gjort.

    SvaraRadera