måndag 14 december 2009

Mossinslagna hyacinter


Jag älskar vita hyacinter. Mina första för säsongen har redan blommat över och förpassats till en undanskymd vrå i tvättstugan. Till våren ska de få komma ut och planteras i något blomsterland.

När jag skulle inköpa en ny omgång små knubbiga hyacinter, gick jag in i en blomsteraffär som jag inte varit i på ett tag. De brukar ha lite roliga arrangemang. Det var där jag hittade hyacinterna i mossförpackning. Jag köpte förstås inga färdiga utan tog med mig idén hem. Idag har jag prövat att göra egna. Det gick bra som ni ser. Mossan håller rötterna fuktiga. Man kan blöta ner den igen om den torkar. Jag ställde en hyacint i en kruka. En annan fick plats på ett ljusfat tillsammans med lite stenar och någon annan växt. Det går säkert bra att bara lägga dem på ett fat, men då växer de kanske lite snett.

Så här gjorde jag:
  • Jag tog bort plastkrukan och en del av de vita rötterna. Sedan borstade jag bort det mesta av jorden.
  • Mossan hade jag redan hämtat från några stenar på gården. Jag tog en bit stor som en assiett och svepte runt löken.
  • Jag fäste mossan med en bit grön blomstertråd. Ändarna snodde jag runt varandra och petade in i mossan.
  • Till sist lindade jag ullgarn runt hela paketet. I affären hade de lite ojämnt lösspunnet garn, men jag tog det jag hade hemma. Ändarna knöt jag ihop på undersidan och gömde i mossan.
  • Den mosspaketerade hyacinten var klar. Den skulle passa bra som gåbortspresent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar