lördag 20 mars 2010

Kaffepaketskasse

Handlarkasse av återanvända kaffepaket
Nu har jag äntligen sparat tillräckligt många kaffepåsar så att jag kunde göra min kasse. Den blev väldigt bra om jag får säga det själv. Ett bra exempel på återanvändning. Hoppas ni blir avundsjuka på mig och genast börjar spara på kaffepåsar. Kravmärkta och rättvisemärkta förstås. Som ni ser dricker vi Gevalia. Om Gevalia ser det här, får de gärna skicka ett antal paket. De ser ju vad vi gillar.

Detta behöver man:

  • 12 kaffepåsar, 13 om man vill ha en innerficka
  • 1 kraftig rem typ bagagerem
  • symaskin

Så här gjorde jag min kasse:


Jag samlade 13 omslagspåsar från kaffepaket. Det räcker med 12 påsar till en kasse, men jag ville ha en ficka inuti. Den gjorde jag av den trettonde.
Nederkanten klipps av
Jag klippte av någon centimeter i botten så att påsen blev öppen i båda ändar.

Klar att trimma och vända

Sedan vände jag försiktigt påsen ut och in. Med en trasa torkade jag bort kafferester. Man behöver inte tvätta och gno. Det gör inget om kassen luktar lite kaffe. Sedan tog jag fram symaskinen och sydde en söm rakt över den övre öppningen. Jag trimmade bort  kanten så att det blev knappt en centimeter kvar. Jag sneddade hörnen så att det skulle bli lättare att vända påsen. Detta gjorde jag med alla 13 påsarna.

Två påsar ihopsydda

Därefter sydde jag ihop påsarna två och två på kortsidan. Jag lade den under påsen lite över den övre och sydde en halv cm in. Sedan trimmade jag på baksidan.

Ena sidan klar

Det går åt sex påsar till varje sida. Jag sydde ihop dem med långsida mot långsida. Jag lade räta mot räta och sydde så nära kanten jag vågade. Sedan vände jag ut rätsidan och plattade till sömmen. På den ena sidan sydde jag fast en extra kaffepåse som innerficka. Först vek jag upp nederkanten på påsen och och stickade fast den. Därefter placerade jag den mitt på mittenpåsarna en liten bit ner från överkanten räknat och sydde fast den. Sömmarna döljs av handtagen.

Sidsömmarna klara. Här syns innerfickan i mitten
eftersom kassen är ut och in.

För man behöver ju handtag på kassen. Mina handtag gjorde jag av en gammal bagagerem. Den var precis lagom att klippa i två bitar. Jag placerade remmen i en båge så att den täckte sömmarna och stickade fast den med två sömmar, en i varje sida av remmen. Jag gjorde en förstärkning i väskans överkant.
När båda sidorna var klara, lade jag dem räta mot räta och sydde ihop dem i sidorna.
Jag trimmade bottenkanten jämn med en sax innan jag sydde ihop den på samma sätt. Hörnen sydde jag av så att bottnen och kortsidorna på kassen blev 10 cm breda.

Sedan var det bara att vända kassen. Resultatet ser ni ovan. Om man vill ha en lite stadigare botten, kan man göra en platta av en kartongskiva 10x30 cm och klä den med plast från en annan kaffepåse. Jag använde en lite större men tunnare påse som jag hittade i papperskorgen på jobbet.

Kassen är nu klar att använda. Min kasse blev ca 38 cm hög med en botten ungefär 10x30 cm. Om man vill ha en bredare botten, blir den inte lika hög.

8 kommentarer:

  1. Jag har också samlat en massa kaffepaket för att göra en kasse. ;)
    De ligger i mitt "möjlighetsrum" ännu så länge.

    SvaraRadera
  2. Det låter så spännande med ett "möjlighetsrum". Det måste jag också ha.

    SvaraRadera
  3. Jag visste inte vad jag skulle kalla det eftersom jag har så mycket på gång - eller rättare så mycket saker att använda till olika ting. ;)
    Maken tyckte det var ett "skräprum" men jag anser att det är just ett "MÖJLIGHETSRUM". ;)

    SvaraRadera
  4. Så häftigt! Åh varför har jag kastat alla mina kaffe förpackningar! Oj vad jag grämer mej, nu när jag ser den kanonfina väskan du har sytt! en sådan vill jag verkligen ha! Ha en fin torsdag/ Leni

    SvaraRadera
  5. VILKEN roligt kasse! *ler* Megasnygg!!! =o)

    SvaraRadera
  6. För två år sedan såg jag en sådan kasse och började samla påsar, men vi dricker inte så mycket kaffe så det tog ett tag:) Tur att saker och ting blir kvar och är sökbara i cyberrymden, för jag mindes inte hur hon som tipsade mig sa att man skulle göra. Nu ska jag tvätta påsar och knåpa ihop dem i väntan på att de beställda fröerna dyker opp. Tack för beskrivningen!

    SvaraRadera
  7. Hej.vad fin den blev jag ska nu göra min väska av gevaklia och mms påsar...Cicci

    SvaraRadera