lördag 1 maj 2010

Munk, maräng och chokladkex

Munk, maräng och chokladkex
Dags för några nya bakverk. Vi blev bjudna på finska valborgsmässomunkar i skolan idag. Det var några mammor till våra elever som bjöd hela klassen.

Munk / Donut
  • Börja med att virka 18 lm med brunt garn, sätt ihop till en ring med 1 sm
  • Varv 1: Virka 1 fm i varje lm (=18 m)
  • Varv 2: Öka genom att virka *1 fm, 2fm i nästa fm* upprepa varvet ut (=27 m )
  • Varv 3: Virka 1 fm i varje fm (=27 m)
  • Varv 4: Virka *1fm, 2 fm i nästa fm* upprepa varvet ut (=40 m)
  • Varv 5-10: Virka 6 varv med 1 fm i varje fm
  • Varv 11: Minska genom att virka *1 fm, 2 fm tillsammans* upprepa varvet ut (=27 m)
  • Varv 12: Virka 1 fm i varje fm (=27 m)
  • Varv 13: Virka *1 fm, 2 fm tillsammans* upprepa varvet ut (=18 m)
  • Varv 14: Virka 1 fm i varje fm (=18 m)
  • Tag av garnet men lämna en lång tråd för ihopfästning, fyll munken med vadd och sy ihop första och sista varvet
Icing: Gör icingen av ljust garn. Börja på samma sätt som munken och virka varv 1-4. På nästa varv virkas fm men byt ut några mot 2 dst eller 2 tst så att icingen får droppar som rinner. Tag av garnet och sy fast icingen på munken.

Chokladkex / Oreokex / Ballerina kladdkaka
Kexen består av två mörkbruna rundlar och en vit eller annan valfri färg på fyllningen. Alla rundlarna virkas på samma sätt. Fyllningen ska helst vara något mindre än kexen. Jag använde ett något tunnare garn till den.
  • Virka 6 fm i en magisk ring
  • Virka 2 fm i varje fm (=12 m)
  • Virka *1 fm, 2 fm i nästa* upprepa fem gånger till (=18 m)
  • Virka *2 fm, 2fm i nästa* upprepa fem gånger till (=24 m), tag av garnet, lämna en längre tråd på en mörkbrun rundel
Om man vill ha ett större kex, fortsätter man att öka ett varv till innan man tar av garnet. Fäst trådarna utom den långa. Lägg rundlarna på varandra med den ljusa i mitten. Sy med tråden genom alla tre lagren så att de sitter ihop.

Maräng
Jag virkade marängen ganska fritt av vitt garn. Bottnet gjorde jag på samma sätt som kexrundlarna. Jag använde ett något tunnare vitt garn så därför gjorde jag ytterligare ett ökningsvarv innan jag fortsatte med överdelen.
  • Varv 1: Virka 6 fm i en magisk ring
  • Varv 2: Virka 2 fm i varje fm (=12 m)
  • Varv 3: Virka *1 fm, 2 fm i nästa* upprepa fem gånger till (=18 m)
  • Varv 4: Virka *2 fm, 2fm i nästa* upprepa fem gånger till (=24 m)
  • Varv 5: Virka *3 fm, 2 fm i nästa* upprepa fem gånger till (=30 m)
  • Varv 6: Virka ett varv fm i bakre maskbågen  (=30 m)
  • Varv 7-9: Virka fm i båda maskbågarna
  • Varv 10: Minska genom att virka *3 fm, 2 fm tillsammans* upprepa varvet ut (=24 m)
  • Varv 11-12: Virka fm
  • Varv 13: Virka *2 fm, 2 fm tillsammans* upprepa varvet ut (=18 m)
  • Varv 14: Virka fm
  • Varv 15: Virka *1 fm, 2 fm tillsammans* upprepa varvet ut
  • Lägg en rund kartongbit i botten så att den blir plan och fyll marängen med vadd
  • Fortsätt att virka som i varv 15 tills bara några maskor återstår
  • Virka fm så att det blir en liten topp på marängen
  • Tag av garnet och fäst tråden så att toppen blir spetsig
Marängbeskrivningen blev kanske lite luddig, men man kan improvisera minskningarna. Jag provade mig fram och om jag inte blev nöjd repade jag upp några varv och prövade andra varianter.

Nu är det bara ballerinakexen som inte finns beskriva av de bakverk som var med på kakfatet. Dessutom har jag gjort en semla. Beskrivningarna kommer senare. Jag funderar på att virka fler bakelser och kanske en större tårta. Än så länge finns de bara i mitt huvud.

1 kommentar:

  1. Hit hittade jag i idag när jag googlade runt, och vilken härlig sida. Jag älskar också att virka så nu ska jag passa på att kika runt lite bland dina mönster.

    ha det gott!

    SvaraRadera