söndag 13 februari 2011

#8 Lila halstub


Årets åttonde verk blev en lila halstub. Har länge tänkt att sticka en sådan och nu blev det av. jag totade i mina gömmor och hittade ett garn som kunde passa. Det är mest akryl och polyamid och bara lite ull men det är ganska mjukt och lite luddigt i en lila färg som jag gillar. Namet på banderollen är Zafiro. Jag använde stickor nr 9 och lade upp 33 m. Den blev ganska bred så man kan nog minska antalet maskor om man vill ha en smalare halstub. Sedan stickade jag bara räta maskor fram och tillbaka tills nystanet tog slut. Den blev ca 160 cm. Det är lite svårt att mäta då den töjer sig när man mäter. Jag sydde ihop kortändarna och vips så var den färdig att använda. Det gällde nu att passa på medan det var ljust ute så att det gick att fotografera utomhus.

1 kommentar: