onsdag 11 november 2009

Amigurumi

Amigurumi har snabbt blivit ett samtalsämne på jobbet. Vi hör med varandra så gott som varje dag om vi har gjort några fler amigurumi. man kan förstå att de så snabbt blivit populära. De är ju så söta och det går ganska fort att göra dem om man är lite van vid att virka. De påminner till viss del om mangafigurer och pokemonfigurer, om ni kommer ihåg dessa. Att de kommer från Japan kan man ana. ordet amigurumi lär betyda "stickade och stoppade leksaker".



Jag har aldrig varit i Japan även om jag alltid velat åka dit. Det är ett intressant land, som jag hörde mycket om redan när jag var liten. jag hade kusiner som bodde där. Min moster skrev brev som kom i tunna prassliga kuvert med spännande frimärken på. Jag har fortfarande kvar en del frimärken. På senare år har japan också blivit aktuellt för oss då yngste sonen blev intresserad av manga och anime. Han har lärt sig japanska delvis genom detta och har planer på att studera i Japan. Jag hälsade på äldste sonen när han läste i England. Det är klart att jag måste försöka hälsa på den yngre om han ska plugga i Japan.

De första amigurumifigurerna jag gjorde var fiskar. Jag hittade mönstret hos Häxan sytant. Där finns två olika varianter. Man kan lätt göra egna variationer t ex genom att förlänga eller förkorta kroppen. Jag valde att sy på ögonen i stället för att virka ögonvitorna. Jag sydde den svarta pupillen först genom att sy 5-6 stygn bredvid varandra. Sedan sydde jag ögonvitorna med kedjestygn runt om den svarta pupillen. Fiskarna får olika ansiktsuttryck beroende på var man placerar ögonen. På några fiskar sydde jag en rund mun av kedjestygn i rött garn över första varvet. Nu har jag ett helt fiskstim.

Nästa amigurumi blev en söt kaninflicka. Det kanske kan bli en pojke så småningom. Mönstret finns på Stjernfalls blogg. Jag gjorde min i vitt med röd klänning. För att på en liten kjolkant virkade jag 3 varv fasta maskor runt om kroppen strax ovanför benen. Sedan bytte jag till vitt garn och virkade ett vitt varv med fasta maskor. Det gjorde jag efter att ha stoppat kroppen och sytt på benen. Runt halsen fick kaninen en röd halsduk. Börja med att lägga upp en luftmaskkedja så lång som halsduken ska vara. Vänd med en lm och virka fasta maskor i två varv. Man skulle kunna göra en garnboll och sy fast som svans.

Amigurumi-intresset tog ny fart när min kollega kom med en bok av Mia Bengtsson om amigurumi. Det fanns bl a en söt liten sköldpadda som vi båda blev förälskade i. Det är klart att jag måste göra den. Halsen blev lite lång tycker jag och jag funderar på att brodera dit en mun. jag har inte använt mig av köpta ögon utan broderar dit mina. Då behöver man inte riskera att småbarn plockar bort dem och stoppar dem i munnen.
Jag försökte också mig på att virka en liten tomte att hänga i granen. Mitt första försök blev inte så vackert. Min kollega lyckades mycket bättre. Mönstret har Fröken Elsas virkblogg. jag får väl göra fler försök innan jul.

Om man söker på nätet kan man hitta många fina mönster på engelska. Jag hittade en rar liten koala som inte var så svårt att virka. Just nu håller jag på med en häst efer ett mönster på Jannas amigurumisar. Det är troligen inte den sista figuren jag virkar. Har man väl börjat, får man blodad tand och restgarnslagret hemma är ganska stort. Ett kommande projekt måste bli en liten hund. Det ska förstås vara en parson russell terrier som min hund. Jag har sett liknande modeller på en amerikansk sida, men mönstren kostade pengar. Det får bli ett konstruktionsprojekt, när jag blivit varm i kläderna.
Foto: Inga M Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar