söndag 22 november 2009

I mössornas tid

Igår sade jag hejdå till några av mina amigurumisar. Det var några barn som köpte dem på vår missionsauktion. Jag hoppas de blev glada för dem. Jag saknar dem redan. Det kanske får bli några fler.


Idag är det både grått och vått ute. Det blev inga långa promenader. Hunden och jag var ute på vår vanliga runda i morse, men sedan har det inte blivit så mycket mer. Nu är det skönt att plocka fram de varma mössorna. För några år sedan stickade jag och tovade ett antal mössor som nu får värma knoppen.

Att sticka och tova en mössa är inte så svårt. Det viktigaste är att använda rätt sorts garn. Det ska vara ullgarn. Man måste också tänka på att garnet måste gå att tova. Av någon anledning tovar inte vitt garn så bra. Själv använder jag gärna tvåtrådigt växtfärgat garn. Jag hade massor i min gömmor som jag stickade väskor och sittunderlag av. I ett annat inlägg kan jag berätta mer om dem.

När man sedan stickar sin mössa kan man använda ett vanligt mönster. Det enda man måste göra är att förstora det med ca 50 %. Om man i normala fall skulle lägga upp 100 maskor, lägger man i stället upp 150 maskor. På samma sätt förlänger man stickningen med 50 % på längden. Sedan syr man ihop och fäster trådar som vanligt. Man har fått en jättemössa.

Jättemössan stoppar man därefteri tvättmaskinen och kör på 40 grader eller 60 grader med bara lite tvättmedel. Hur mycket den tovar ihop sig kan vara svårt att säga. Det beror på garnet och på temperaturen. Man kan göra en provlapp och tvätta den först. Om mössan inte tovat ihop sig tillräckligt, kan man köra den en gång till. Det är värre om den blivit för liten. Det är svårt att göra något åt. Börja med den lägre temperaturen om du är osäker. När den är tvättad, formar man till den. Sätt den gärna på huvudet och forma den efter det. Låt den lufttorka tills den är torr och klart att använda.

Den lilla rosen som sitter på min svarta mössa, har jag gjort av tovade provbitar. Jag sydde ihop dem och formade till dem lite. Sedan dekorerade jag med pärlor. Jag fäster blomman med en säkerhetsnål som jag sytt fast på baksidan.

Om man har en gammal ullkofta som gått sönder, kan man tvätta den för varmt i maskinen och sy andra saker av den. Nederdelen på ärmarna av en trasig kofta klippte jag av till handledsvärmare och av bakstycket gjorde jag en kudde. Handledsvärmarna syns längst fram på bilden. Så man måste inte kasta saker som man råkat tvätta för varmt. Det går att hitta andra användningsområden för dem.

Foto: Inga M Johansson, Mössor

1 kommentar:

  1. Det är ju så mycket man vill göra, men tiden.......
    ........ den räcker inte till.

    Jättekul med denna sida också, liksom din tankesida.

    Ett antal sjalar och mössor blev sålda på syföreningens försäljning här i Bollebygd.

    SvaraRadera