onsdag 18 november 2009

Skyddsängeln


I min trädgård brukar det hänga en skyddsängel i ett äppelträd. Fast på vintern får den flytta in under tak. Förra vintern hängde den på verandan. Det här året har jag tagit in den i huset. Den hänger numera i mitt arbetsrum.

Andra kanske fyller sin trädgård med buddhastatyer eller trädgårdstomtar. För mig känns det bättre att ha en skyddsängel som vakar över oss.

Det kan vara svårt att se ängeln där den hänger bland äppelblommorna eller lövverket. Det är väl så med änglar. De är svåra att upptäcka, men man anar att de finns där.

Jag tillverkade min skyddsängel för två år sedan. Den är ca 50 cm hög. Så här gjorde jag:

1. Först klippte jag till en mindre fyrkant av kycklingnät. Den knycklade jag ihop till en boll. Den blev huvudet.

2. Sedan klippte jag till en större fyrkant lika stor som nätets bredd. Den blev kropp och klänning. jag lade bollen mitt på den stora fyrkanten och formade nätet runt den så att det bildades en hals. Resten av nätet draperade jag som en klänning.

3. Armarna tillverkade jag av en rektangulär bit nät. Jag vek ihop den på längden i tre delar. Sedan fäste jag den på ryggen med hjälp av tunn ståltråd. Armarna kan sedan formas som man vill. På min ängel möts händerna mitt fram. Se till så att alla vassa ändar som blir när man klipper av nätet viks in så man inte sticker sig på dem.

4. Till vingarna använde jag en grövre tvinnad tråd som jag tror var av aluminium. jag hade den i mitt lager, men jag tror att jag köpt den hos Panduro. jag formade till den som vingar och fäste dem med tunn ståltråd på ryggen.

5. Glorian gjorde jag av någon annan tråd som jag hade hemma. Jag virade den några varv och snodde sedan tråden ett varv runt de andra varven. Här kan man säkert använda en grövre tråd också. Det svåra var att fästa den snyggt på huvudet. Jag använde tunn ståltråd.

6. Jag hittade en tunn tråd med små vita pärlor uppträdda med jämna mellanrum i min gömmor. Den använde jag för att dekorera nederkanten på klänningen. Här kan man använda andra saker som man hittar och tycker är vackra. Som ögon placerade jag två lite större pärlor.

7. Till sist satte jag fast en bit tunn ståltråd i huvudet som upphängningsanordning.

Foto: Inga M Johansson, Skyddsängeln i äppelträdet

1 kommentar:

  1. Jag som älskar änglar, ska verkligen försöka att göra en sådan. Den ser så fridfull och fin ut där den hänger i trädet.

    Jag tror också att alla vi har en skyddsängel. Det kan verkligen vara svårt att upptäcka änglarna runt omkring oss, men jag vet att de finns. De kan visa sig i olika skepnader, det är det som är så fantastiskt.

    SvaraRadera