söndag 12 december 2010

Julgransdekorationer

Dekorationer för julgran m m
Så mycket roligt man hittar på nätet. Via Pysselstugan hittade jag en sida med roliga virkade stjärnor och runda julgransdekorationer. Det är klart att man måste prova och när man väl har gjort en vill man göra fler. De går ganska snabbt att göra och det är roligt att virka dem. Mönstret hittar ni här. Det är på engelska men det finns tydliga bilder och förklaringar. Länken är till sidan med den runda dekorationen. Om man vill göra den till en stjärna finns en länk till fortsättningen.

Stjärnmodellen
Jag virkade min första i Schachenmayr Catania. Det är den lilla vita stjärnan. De andra virkade jag i Schachenmayr Punto som är lite grövre. Därför blir de modellerna lite större. Men de blir söta i båda varianterna. Man kan dekorera stjärnornas spetsar med pärlor. Det kanske jag gör på några när jag väl hittar mina pärlor i en passande storlek. Just nu hittar jag bara pyttesmå eller stora träpärlor.

Rund modell
De runda modellerna påminner lite om afrikanska blommor. Jag tror att man skulle kunna använda blommönstret till sådana här dekorationer om man vill.

Jag har äntligen virkat alla delarna till min julkrubba men inte sytt ihop dem än. Det är tråkigare att sy än att virka. Därför virkar jag just nu hellre stjärnorna. Det går också snabbare att göra dem och det är enkelt och snabbt gjort att sy ihop dem. Men innan jul ska julkrubban bli klar så att jag kan sätta upp den, troligen på pianot.
Samma utan blixt

1 kommentar:

  1. Jättefina, och lyser upp nu i vintermörkret. Har börjat prova själv att virka blommor, men tycker att dom blir så små.
    grytlappen.blogspot.com

    SvaraRadera