torsdag 23 september 2010

Betongtavlan igen

Rosentavlan är klar
Nu har betongen från pysselstafetten härdat klart. Mina ljustakar och tavlan med rosorna fick vara kvar i formarna några dagar innan jag plockade ur dem. Då var de fortfarande flammiga. Delar av dem var mörkare. Det betyder att betongen inte härdat klart. När betongen är klar är den ljusgrå. Därför fick de vila ett tag till innan slutfinnishen. Det kunde jag också behöva. Jag har drabbats av en rejäl förkylning och inte orkat så mycket. Men nu är jag på väg tillbaka.

Ikväll plockade jag fram sandpappret och började putsa ytan. Den yta som är uppåt blir alltid lite blank och ojämn. Det räcker oftast med några tag med sandpappret för att få fram den matta fina betongytan. Tyvärr hade några av ljushållarna, som jag tryckt ner i ljusstakarna, vridit sig så att ljusen står lite snett. Det kan vara svårt att få dem riktigt raka. Ljusstaken längst fram till vänster är inte putsad. Kanske kan man se skillnaden mellan den och de andra. Det gick bra att få ur dem ur formarna, som inte behövde brytas sönder. Jag får väl försöka göra några till och hoppas på att de blir raka och fina.

Oputsad tavla

Putsad med sandpapper
Betongtavlan med rosorna blev fin och upphängningsöglan på baksidan blev riktigt bra. Jag hoppas den ska hålla. Egentligen tycker jag det är snyggare att bra luta tavlan. Man kanske kan sätta den på ett litet bordsstativ.

På stativ
Jag var tvungen att testa. Så jag rotade fram ett stativ ur ett skåp och prövade. Det gick bra även mitt stativ inte var så stadigt. Nu har jag bara en fundering till. Jag funderar på om jag ska måla stjälkar och blad på tavlan. Jag återkommer om det blir av.

5 kommentarer:

  1. Så snygga betongsaker!!!!
    Gillar, gillar :)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Vad fina de blev! Skulle du inte kunna redigera inlägget nedan och lägga in bilder på dem, så att de som kommer från Pysselstafett-schemat lättare hittar dem? Det skulle vara toppen. :-)

    Önskar dig en riktigt trevlig helg!!

    SvaraRadera
  3. Nu ligger en bild inlagd på det förra inlägget och en länk hit. Ha en skön helg, alla pysslare!

    SvaraRadera
  4. Hittat din blogg, så fin.
    Ser att vi har en del gemensamt;)
    Betong mm.
    Kul.
    LenaLH

    SvaraRadera