lördag 10 juli 2010

Rosa betong och hypertufa



Två nya plattor
Nu fortsätter betonggjutningen. Det är perfekt väder för sådant arbete. Fast man behöver täcka ytorna så de inte torkar för fort. Tidigare i veckan gjorde jag några fler plattor. I den lilla blev det ett hål där man kan plantera en växt. Lite timjan hade jag tänkt. Hålet gjorde jag med hjälp av en plastkruka. Den stora plattan fick en ingjuten rosa cirkel. Jag hade en rund rosa platta som jag gjutit tidigare. Den gjöt jag in. Visst kröp betongen in under den rosa cirkeln, men det gick att skrapa bort med en gammal mejsel.

Ett tråg i hypertufa med två planteringshål
Ett annat projekt som jag länge tänkt att sätta igång är att gjuta ett tråg i hypertufa. Det innebär att man blandar torv i betongen. Man kan blanda i upp till en tredjedel torv och två tredjedelar betong. Det tar lite längre tid för den att brinna. Den blir lättare och porösare. Om man vill ha lite mosspatina på sina krukor, är hypertufa bra. Jag gjorde ett tråg i en plastdiskbalja. Det blev två planteringshål med hjälp av två hinkar. Idag kunde jag plocka ur tråget ur baljan, men det behöver vila ett bra tag till tror jag. Det ska bli spännande att se det färdiga resulatet om ett tag.
Rödfärgad betong
Dagens betongutmaning var att gjuta rosa betong. Det har jag gjort tidigare med lyckat resultat. Den rosa färgen får jag fram genom att blanda i vanlig mörkröd väggfärg typ Bindoplast i vattnet. Färgen behöver vara ganska stark för att det inte ska bli för mesigt. För övrigt blandar man betongen som vanligt.
Hjärtformar och rosor i silikon
Jag har haft en hjärtform i plast, men det tror jag har gått sönder och kastats. Jag kan inte hitta den. Men jag hittade några hjärtbakformar i metall. De testade jag. Först smorde jag dem ordentligt med matolja. Sedan tryckte jag ut en klump betong i formen ungefär som när man bakar.

Rosor ville jag också göra. Därför köpte jag en muffinsform i silikon på Åhlens. Den smorde jag  också med lite matolja innan jag fyllde med rosa betong. Nu gäller det bara att vänta tills betongen härdat klart. Då ska jag fortsätta att gjuta plattor med hjärtan och rosor på.

Nu "bakar" vi
Slattarna använde jag till några fler föremål, men de får vara hemliga än så länge. jag återkommer med bilder på de färdiga produkterna.

2 kommentarer: