onsdag 14 juli 2010

Världens enklaste kudde

Två enkla kuddar
Som omväxling plockade jag fram symaskinen för att sy världens enklaste kudde. Det är den till vänster på bilden. Man behöver bara en gammal jeanskjol, en bit kardborreband, tråd i lämplig färg och en vanlig kudde till innerkudde. Om man inte har någon avlagd jeanskjol, kan man alltid kolla på secondhand.   Man syr en söm nertill. Jag sydde från rätsidan, men det går säkert lika bra att sy från avigsidan och vända. Kardborrebandet sys fast på insidan av linningen så att man kan stänga till där. Sedan är kuddfodralet klart och man kan stoppa i sin kudde. Superenkelt!

Kudden ska jag ha som ryggkudde i min gunga ute på verandan. När jag ändå höll på sydde jag ett större fodral till den stora kudden som jag sitter på i min gunga. Den behövde verkligen ett nytt överdrag och jeanstyg är hållbart och praktiskt. Jag rotade fram två par jeans som inte går på mig längre, ett par blå och ett par svarta.

 Jag klippte av benen på jeansen, så att jag fick så långa bitar att de räckte tvärs över kuddens bredd. Sedan klippte jag upp byxbenen mitt på baksidan.

Jag nålade ihop tygbitarna varannan blå och varannan svart. Eftersom de är lite bredare upptill än nertill, lade jag dem så att det ena bernets överdel hamnade mot det andra benets nederdel. Om man har stretchjeans kan det bli lite bubbligt och man kan behöve justera lite för att sömmen ska bli rak och fin. Sömmarna sydde jag med raksöm på symaskinen. Det blev fyra sömmar för att sy ihop benen till ett stort rör. Sedan lade jag röret platt så att de blå bitarna hamnade mitt på framsidan och baksidan och sydde ihop ena sidan. Den andra sidan sydde jag ihop i kanterna men lämnade en bit öppet på mitten så att jag kunde vända kuddfodralet och trä i kudden. Jag sydde ihop min med en raksöm på maskinen, men man kan säkert sätta dit kardborreband eller blixtlås om man vill kunna öppna fodralet. Mitt kuddfodral blev ganska stort, men det funkade bra i gungan.
Klart att provsitta i gungan
Nu ska jag bara komma på vad jag ska göra av det som är kvar av jeansen. Kanske väskor eller fler kuddar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar