lördag 27 november 2010

Första advent

Adventsfönstret speglar ljusen och blommorna
Nu börjar den härliga adventstiden, full av förväntan och förberedelser inför julen. Jag brukar vara klar med adventsarrangemangen i god tid men inte i år. Ljusstakar och blommor är på plats men inte utebelysningen.

Jag är inte så förtjust i röda dukar och gardiner redan nu i advent. Det räcker med det röda vid julhelgen. Därför köper nästan alltid vita blommor. I år blev det vita julstjärnor, vita amaryllis och vita julglöd. Den sista sorten brukar heta våreld på våren och höstglöd på hösten, men julglöd var nytt för mig. En julros kunde jag inte motstå heller. De där ute är ju höljda i några decimeter snö. En vit cyklamen hade jag sedan tidigare. Min mamma gav mig pengar till den för hon hade ju inte köpt någon blomma till min födelsedag i oktober. Tre vita hyacinter planterade jag i liten zinkbalja. Några röda och vita filthjärtan lyser upp.

Mina gröna dukar och gardiner får vara kvar. Grönt är också en bra julfärg. Den enda julduken jag tagit fram är en broderad duk som jag fått av min svärmor. Den är fyrkantig och i de fyra hörnen finns fyra olika motiv, ett för första advent, ett för lucia, ett för julen och ett för trettondagen. Jag har den på ett gammal åttakantigt bord vid fönstret och vänder på det så att aktuellt motiv syns inåt rummet.
Svärmors julduk
Till första advent brukar jag alltid baka drottning Kristinas julbröd. I år har jag inte gjort det. Jag kanske kan göra det imorgon om jag får lust. Maken är inte hemma, han jobbar, så jag får gå själv till adventsgudstjänsten och julskyltningen. Fikar gör jag i kyrkan tillsammans med alla andra mötesbesökare. Vi får väl tända första ljuset hemma i morgon kväll i stället.

2 kommentarer:

  1. Oj, vilken nostalgi att se din svärmors julduk.

    SvaraRadera
  2. Så fint du pyntat och jag håller med dig om att det inte får bli alldeles för rött. Grönt passar jättebra.
    Ja en skön helg

    Kram Maidi

    SvaraRadera