måndag 1 november 2010

Grön sjal i lin

Klar att använda
Trägen vinner. Några varv varje dag så blir man färdig så småningom. Nu är min gröna smala sjal i lingarn klar. Jag köpte garnet och mönstret när jag var på syfestivalen i Borås. Sen låg det ett tag innan jag lade några maskor och började sticka. Men nu har jag stickat de sista varven och maskat av. Man stickar i slätstickning hela tiden. Det var väl därför som det var ganska tråkigt. Det hände inget. Mönstret bildades sen när man släppte en del maskor och lät dem löpa. Då gäller det att man har varit noggrann och stickat rätt. Helt perfekt blev det inte för mig. Jag har inte listat ut vad som gick snett men en av de släppta maskorna vill inte löpa hela vägen ner. Det verkar kunna ordna sig ändå men man blir onekligen lite besviken när man nu lagt ner en massa jobb och det inte blir som man tänkt. Jag tror den ser ännu bättre ut när jag har blockat den. I värsta fall får jag väl slå knut på sjalen i ändarna. Skön var den i alla fall och jag gillar färgen skarpt. Passar bra till min lila linnetunika.
Slätstickning

Maskorna har löpt

1 kommentar: