lördag 15 januari 2011

#6 Lövsjal

På blockning
 Min lövmönstrade sjal fick sin uddkant idag. Jag stickade klart själva sjalen igår kväll men orkade inte göra den helt färdig då. Idag plockade jag fram virknålen och fixade den lilla uddkanten. Nu ligger sjalen på blockning.
Innan blockning
 Det är inte förrän man blockar den som mönstret kommer fram som det ska vara. Innan drar stickningen ihop sig ganska mycket. Hålen syns inte så bra då. Garnet köpte jag på Syfestivalen i Borås. Det är 70% merinoull och 30% sjögräs och det är melerat i röda toner. Jag gjorde av med en härva. På slutet vägde jag garnet så att jag säkert skulle ha till kanten också. Garnet är otroligt mjukt och skönt. Det är underbart att sticka i. Dessutom var det drygt.
Sjalstickning på gång
Mönstret hittade jag på nätet, men jag har ingen aning om var. Det var någon som scannat in ett gammalt tummat mönster för att inte bli av med det. Det var väl använt. Det var på engelska. Just då hade jag ingen färg i skrivaren så jag skrev av mönstret och översatte det samtidigt från engelskan. En stickterm vållade lite bekymmer. jag kände inte igen den och hittade den inte bland de ordlister jag brukar studera vid behov. Men det är tur att Google finns. Jag hittade ett forum där någon annan frågat om just denna förkortning. Andra hade svarat och det visade sig att det var som jag trodde en gammal term som numera inte används. Problemet var löst och jag kunde sticka min sjal.

3 kommentarer:

  1. Intressant blandning i garnet. Härlig färg också. Och jättesnygg sjal! Otroigt vad en blockning kan göra. Ha en trevlig söndag. =o)

    SvaraRadera
  2. Så fin den blev! Har du någon aning om var du hittade mönstret!

    SvaraRadera
  3. Tack! Jag har ingen aning om var jag hittade mönstret. Jag skrev inte en ut det för färgen var slut i skrivaren. Jag skrev ner mönstret i ett block i stället. En dag kanske jag hinner renskriva det.

    SvaraRadera