fredag 7 januari 2011

#4 Tovad grytlapp


Nu är grytlappen klar. Den ska bli en present till brudparet som gifter sig imorgon. Man skulle kunna tro att bokstäverna är mina initialer. Det är de ju i och för sig, men här står de för Ida och Johannes.


Idag ägnade jag eftermiddagen åt att nålfilta fast motivet. Jag måste nog skaffa en större platta att arbeta på så man slipper flytta runt motivet. En handtag för fyra nålar skulle också sitta bra. Det tar ganska lång tid att "hacka" fast den kardade ullen om man bara har en i handtaget. Ullen har jag köpt på Panduro för några år sedan. Det är kardad ull i strängar i regnbågsfärger. Den här går i gult, rött och orange. Jag har gjort en egen grytlapp med hjärta i blått, grönt och lila. Dessutom har jag en rosa och lila variant. Den grå ullen till bokstäverna och prickarna köpte jag i Malmö i tisdags. Den är kardad men inte strängad så jag fick rulla den mellan handflatorna för att få till en sträng.


Grytlappen stickade jag i Pigans merinoull i svart. Det gick åt två nystan. Jag stickade med stickor nr 6 för att få en tät struktur. Jag lade upp 40 m och stickade rätstickning. Det ger också en tät och tjock grytlapp när den är tovad. Hanken virkade jag i hörnet. Jag fortsatte helt enkelt med att använda den sista maskan efter avmaskningen som första luftmaska. Trådarna fästes och sedan slängdes grytlappen in i tvättmaskinen med lite tvättmedel. Jag körde den på 40 grader. Ut kom en hårt ihopfiltat grytlapp. Jag brukar räkna med att den krymper till två tredjedelar av det ursprungliga formatet, men frågan är om den inte krympte lite mer. Det blev en tjock och bra grytlapp som nog klarar av att skydda mot pannvärmen.

Modellen passar bra som bröllopspresent. Jag kanske skulle sticka och tova för försäljning. Om det nu finns någon som är intresserad.

1 kommentar: