tisdag 18 januari 2011

Strumpor med vridningar


Just nu håller jag på med ett par strumpor som är roliga att sticka. Jag hittade mönstret på Knitty. Man börjar att sticka från tårna. Nu har jag kommit till skaftet på den första strumpan. Eftersom det är första gången jag stickar så här vet jag inte riktigt hur pass bra passform det blir. Ska bli spännande att prova den.

Mönstret bildas av vridna maskor. Man stickar först andra maskan på vänstra stickan och sedan den första. Då byter de plats. beroende på om man stickar framifrån eller bakifrån vrids maskan åt höger eller åt vänster. Man vrider på vartannat varv och flyttar ett steg i sidled. Det syns inte så bra på bilden men är ganska häftigt.

Det är avkopplande att sticka strumpor, men ibland måste man ha lite lugn och ro och tungan rätt i mun när man följer detta mönster. Det är tur att man har lite erfarenhet och vanligt sunt förnuft för diagrammen och beskrivningen var lite krångliga. Man kan säkert göra dem betydligt enklare. Jag fattade principen och stickar skaftet lite på känn.

2 kommentarer:

  1. Låter som ett krångligt mönster, men har man kommit på tekniken så brukar det gå bra.
    Det ser väldigt snyggt ut.
    Hälsar Vävarfinken Mia

    SvaraRadera
  2. Låter lite klurigt det här men det är säkert roligt och bra ser det ut också.

    Kram Maidi

    SvaraRadera